Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Misschien eens een keertje denemarken

Misschien eens een keertje denemarken 12 nov 2014 15:56 #570491

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Onderstreept in de kopieen van Albert45, het Gieselaukanaal. Daar kom je ook uit als je via Helgoland en de Eider gaat. Zeker de moeite waard.
Denk er bij het afmeren in het Geiselaukanaal aan dat de in het NOK het varende schepen soms zo'n zuiging veroorzaken dat het water daar wel 50 cm kan zakken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 12 nov 2014 15:58 #570493

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
De sluizen in het Kielerkanaal werken niet altijd naar verwachting. Afgelopen zomer zowel bij Brunsbuttel als Kiel gestremd en moest gebruik gemaakt worden van de grote sluizen. Vervelend daarbij is dat je nogal afhankelijk bent van de bereidheid van de sluiswachter om je te informeren, het lijkt er soms op dat ze meer genieten van schepen die nodeloos liggen te wachten dan behulpzaam te zijn. Zelf mocht ik niet klagen maar het verbaasde mij wel dat bij de terugtocht er heel wat schepen nodeloos op de Elbe voor de jachtensluis in Brunsbuttel lagen te wachten terwijl wij uit de grote sluis kwamen. Dus blijf goed op de bewegingen letten en probeer ze op te roepen met de marifoon.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 12 nov 2014 18:10 #570533

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Joop66 schreef :
Dit ga ik eens volgen. Overweeg voor komende zomer iets dergelijks. Extra handicap. Ik vaar veel alleen.

Ik ben ook al meerdere keren solo naar de Oostzee en terug gevaren. Ga dan of via Lauwersoog of via Delfzijl en via het wad naar Norderney. Vandaar in een keer door naar Cux of naar het NOK. Is allemaal goed te doen. Ik sla bij voorkeur Helgoland over. Veel te vol.
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 18:10 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 12 nov 2014 18:45 #570551

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Wat ook te doen is.
Buiten om of over het wad naar de Jade gaan en daar net om het hoekje in de buitenhaven van Horumersiel wachten tot de eb loopt.
Dan, met de volle mep stroom in de kont, naar zee gaan.
Tegen de tijd dat het tij kentert, zit je al voor de Elbe monding en vlieg je in een keer naar Cuxhaven.
Mocht de ebstroom al toevallig 's morgens vroeg inzetten, dan vaar je in een ruk door naar Brunbüttel en zelfs (zoals wij het een keer troffen) tot aan het Giselaukanal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 12 nov 2014 21:10 #570619

  • Goose
  • Goose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Optioneel is de staande mastroute vanaf Harlingen door Dokkumer Nieuwezijlen naar Lauwersoog. Van daaraf is 't een nog maar een (weliswaar heel dikke) dagtocht naar Cux/Brunsbuttel. Diepgang tot zeker 2m. Zeker voor de terugweg een aanrader, scheelt een nacht doorhalen naar Vlieland/Terschelling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 08:55 #570715

kaaiman schreef :
De sluizen in het Kielerkanaal werken niet altijd naar verwachting. Afgelopen zomer zowel bij Brunsbuttel als Kiel gestremd en moest gebruik gemaakt worden van de grote sluizen. Vervelend daarbij is dat je nogal afhankelijk bent van de bereidheid van de sluiswachter om je te informeren, het lijkt er soms op dat ze meer genieten van schepen die nodeloos liggen te wachten dan behulpzaam te zijn. Zelf mocht ik niet klagen maar het verbaasde mij wel dat bij de terugtocht er heel wat schepen nodeloos op de Elbe voor de jachtensluis in Brunsbuttel lagen te wachten terwijl wij uit de grote sluis kwamen. Dus blijf goed op de bewegingen letten en probeer ze op te roepen met de marifoon.

Jan

Bij Brunsbuttel wordt voorlopig maar een van de beide kleine sluizen gebruikt. De andere wordt gerestaureerd.
In Kiel is het vervelender omdat de kleine sluizen leeggepompt zijn omdt de schade daar wel heel groot is.
Dat zal nog wel even duren en zeker volgend jaar niet klaar zijn.
Overigens ging ik dit jaar ook door een van de grote sluien en dat was sinds jaren de eerste keer dat er vrijwel geen wachttijd was. Maar ik overnacht daar ( als ik vanaf de Oostzee kom) ook meestal in het haventje voor de sluis waardoor ik wel kan zien wanneer het zover is aan de pleziervaartuigen die plotseling richting sluis gaan.
.
Welke sluizen er in bedrijf zijn kun je trouwens hier heel mooi zien:
www.wsa-brunsbuettel.wsv.de/no...egbarkeit/index.html
De aangegeven wachttijden zijn alleen voor de grote schepen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 10:00 #570729

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Als het in Cux vol ligt met landgenoten en de schippers elkaar stangen dat je niet kan varen probeer ik dat zo snel mogelijk te ontvluchten. Ook met behoorlijk wind kan je vaak NW naar buiten tussen de banken door. Ondanks wind tegen stroom is dat goed te doen. Op Helgoland wacht ik dan mijn kans, veel meer mogelijkheden om koers naar huis te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 10:56 #570758

Waterblok schreef :
Als het in Cux vol ligt met landgenoten en de schippers elkaar stangen dat je niet kan varen probeer ik dat zo snel mogelijk te ontvluchten. Ook met behoorlijk wind kan je vaak NW naar buiten tussen de banken door. Ondanks wind tegen stroom is dat goed te doen. Op Helgoland wacht ik dan mijn kans, veel meer mogelijkheden om koers naar huis te zetten.

Ik neem aan dat je de route door de Norderelbe bedoelt?
Kan , maar dan heb je wel het eerste(ongeveer de helft) en qua stroom lastigste stuk al gehad .
En of het daar zoveel rustiger is vraag ik me wel af.

Trouwens , als je naar Norderney of verder wilt is het dik 3 mijl om en doordat er daar minder stroom mee staat scheelt dat ook nog eens behoorlijk in tijd.
Zeker als je naar Norderney wilt het je die tijd vaak hard nodig om bij daglicht daar aan te komen.

Ik vraag me trouwens af of al die Nederlanders die regelmatig in Cuxhaven op wind onder de 5 of in ieder geval 6 wachten en de verschillende "experts"zoals de reddingmij en de bekende wadzeilers websites het bij het verkeerde eind hebben.
Begin september dit jaar waren het er ook weer dik 20 ( inclusief ikzelf).

Maar goed , als je van stampen en paaltjes pikken houdt is er niet veel tegen in te brengen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 11:27 #570770

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Als ik dit hier allemaal lees kruipt er wel een vreemd gevoel over mij heen. Het lijkt wel alsof het lootje trekken is als je terug wil geraken. Nu hebben wij wel wat ervaring met moeilijke plekken ( portland bill edm) en zwaarder weer ( vorig jaar met 30 kn tegen van Dover naar Eastbourne) maar dit is voor ons een totaal nieuw gebied...

Welke digitale kaart raden jullie trouwens aan; Mij c map gaat net tot het oostelijke deel van het kiel kanaal. Daarna niet meer in detail...
verkierzen jullie de imrays of koop ik beter de duitse/deense kaarten?
De reeds nautical almanac editie 2014 heeft ook geen katern voor de oostzee. welke pilot raden jullie dan aan?
gelukkig nog veel tijd om voor te bereiden... ik ga nog maar eens wat blogs lezen :lol: :lol:
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 13 nov 2014 11:30 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 11:45 #570776

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
@Yellow Boat: ja Noorder Elbe, ik bedoel alleen maar te zeggen dat dat goed te doen is en beter bezeild (meestal) ik ga uit van reizen wat bij mij inhoud een doel en mijlen maken. Ik heb dan vaak bemanning (mijn vrouw geeft er niks om snachts doorvaren) en ik ga dan naar Helgoland als het te bont is op zee.
Je hoort mij niet zeggen dat het comfortabel is maar duurt ook niet zo lang.
Mijn tocht 2 seizoenen terug naar Esbjerg was ik vrijdagavond in Harlingen en voorspelling 6-7 ZW en op Terschelling zaterdag 8. Mijn buren verklaarden mij en mijn bemanning voor gek dat we vrijdag om 22:30 uitvoeren met voorspelling 8 voor Terschelling waarop ik hen vroeg of ze mij konden vertellen of het halverwege Esbjerg ook 8 was zaterdagmiddag?.. Nee dat wisten ze niet.
We hebben alleen op al dan niet gereefde genua de tocht zonder problemen gemaakt. En waren zondag 09:00 uur Esbjerg. Natuurlijk besloot ik te gaan omdat het ZW 6-7 was, bij NO had ik iets anders verzonnen. We sliepen vanwege rollen wel dwars in de kooi dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 12:00 #570782

Dit is een praktische uitgave:

reader.livedition.dk/sejlerens/1/

Deze was altijd op papier gratis te krijgen in veel havens, oa. in Cuxhaven.
Nu moet je voor een gedrukt exemplaar betalen, zo te zien.

Mooi vaargebied. Enkele jaren geleden met een vriend de boot non-stop overgevaren van IJmuiden naar Cuxhaven en een week later met de kinderen van daaruit vertrokken door het NOK. Geen Stress en ook leuk voor de kinderen op die manier.

Edit: ook in Duitse taal, wel zo handig:
reader.livedition.dk/sejlerens/2/
Laatst bewerkt: 13 nov 2014 12:03 door gerwinhaaijema. Reden: Andere taal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 12:54 #570800

gerwinhaaijema schreef :
Deze was altijd op papier gratis te krijgen in veel havens, oa. in Cuxhaven.
Nu moet je voor een gedrukt exemplaar betalen, zo te zien.


reader.livedition.dk/sejlerens/2/

Om een gedrukt exemplaar toegezonden te krijgen moest je altijd al betalen.
Voor zover ik weet liggen ze bij de havenkantoren nog steeds gratis ( als ze er tenminste liggen).
Je ziet trouwens ook dat er hier alleen verzendkosten staan. www.sejlerens.com/?bestil=1
Maar je zult nog even moeten wachten tot de 2015 uitgave er is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 13:09 #570802

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
By the way, wie heeft er goede tips over Kopenhagen ? Wat is de mooiste haven etc ? Ik ben van plan volgend jaar "Zweden rond" ( Gbg naar buiten en bij Mem het Göta kanal weer in) te gaan doen en wil in ieder geval naar Kopenhagen en Bornholm.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 14:30 #570819

  • qjbikker
  • qjbikker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 144
Ik zou je adviseren niet in het centrum te gaan liggen op het gedeelte waar vroeger de hippies de dienst uitmaakten. Ik heb er een paar jaar geleden gelegen en had een overeenkomst met mijn nl buurman om op elkaar boten te passen als de andere weg was. Het stikt daar van de junkies en ander spul.Geen douch en wc te zien. Wel dicht bij de stad. Je kan beter in een van de buitenhavens gaan liggen en daar is een prima bus/boot verbinding met de stad.
Mooe stad.


Groeten,


Krien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 14:40 #570820

De leukste schijnt Cristianshavn te zijn direct naast het centrum maar daar schijnt het meestal erg druk en rumoerig te zijn en moet je maar afwachten of er plaats is.
Ik heb twee keer bij de Svanemolle haven gelegen , ca. twee km buiten het centrum.
Station is er vlakbij ( ca. 500 meter) dus je bent zo in het centrum.
Heel stuk rustiger.
Overigens, Denemarken heeft ook streetview.
Daarmee kun je er eens rondkijken.
Ad
Laatst bewerkt: 13 nov 2014 14:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 15:43 #570843

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
padawan schreef :
Als ik dit hier allemaal lees kruipt er wel een vreemd gevoel over mij heen. Het lijkt wel alsof het lootje trekken is als je terug wil geraken. Nu hebben wij wel wat ervaring met moeilijke plekken ( portland bill edm) en zwaarder weer ( vorig jaar met 30 kn tegen van Dover naar Eastbourne) maar dit is voor ons een totaal nieuw gebied...

Kan ik me iets bij voor stellen, aan het eind van onze trip naar Denemarken dit jaar, was de overweging dat het wellicht de laatste keer is geweest. Omdat wij toch heel veel bezig zijn geweest, met de terugtocht. wat is het goede moment om door de Duits bocht te gaan. We hebben geen zin om dagenlang in Cuxhaven te moeten wachten dus steeds maar weer om de weerkaartjes kijken en soms (zeer) lange dagen maken met het idee dat we dan op het goede moment bij de Elbe zijn. Dat is uiteindelijk gelukt maar de energie die daar in gaat zitten vind ik niet echt ontspannen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 18:28 #570873

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
padawan schreef :
Als ik dit hier allemaal lees kruipt er wel een vreemd gevoel over mij heen. Het lijkt wel alsof het lootje trekken is als je terug wil geraken. Nu hebben wij wel wat ervaring met moeilijke plekken ( portland bill edm) en zwaarder weer ( vorig jaar met 30 kn tegen van Dover naar Eastbourne) maar dit is voor ons een totaal nieuw gebied...
Bijna niet te vermijden, dat gevoel. Als Denemarken ter sprake komt gaat het ook de helft van de tijd over de terugweg door de Duitse Bocht en het slechte weer terwijl er 9 van de 10 keer niks aan de hand is. Maar de gedachte aan die 10% geeft bij veel zeilers veel stress, ook tijdens de vacantie zelf, en al helemaal als er inderdaad in Cuxhaven gewacht moet worden.
Nu spreek ik niet voor mezelf met een strijkbare mast en een hefkiel. Kun je altijd binnendoor als de nood werkelijk aan de man komt.
Maar i.p.v. eerder uit het vacantie gebied te vertrekken en wachtdagen te sparen, kun je ook overwegen uit te gaan van goed zeilweer op de terugweg en je in te stellen op het laten liggen van je boot, en het voorbereiden daarvan, mocht dat niet zo zijn.
Het is wat extra moeite maar het verlengt je vacantie en vermijdt stress.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 19:40 #570901

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
tja wij hebben 6-7 weken eventueel nog een weekje langer dus qua tijd maak ik me niet teveel zorgen. op tijd aan de terugweg beginnen is steeds mijn moto, je weet maar nooit met het weer. Als we tijd over hebben kunnen we nog altijd een retourtje London doen ( vinden de kids leuk)

Waar ik nu zo'n beetje tegen op zie is dat ellendig wachten zonder vooruitzicht. Zeker met 3 kids aan boord. Is er trouwens wat te zien in cuxhaven. Kan ik misschien al een worst case scenario opstellen om iedereen bezig te houden B)
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 13 nov 2014 19:54 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 19:59 #570909

padawan schreef :
tja wij hebben 6-7 weken eventueel nog een weekje langer dus qua tijd maak ik me niet teveel zorgen. op tijd aan de terugweg beginnen is steeds mijn moto, je weet maar nooit met het weer. Als we tijd over hebben kunnen we nog altijd een retourtje London doen ( vinden de kids leuk)

Waar ik nu zo'n beetje tegen op zie is dat ellendig wachten zonder vooruitzicht. Zeker met 3 kids aan boord. Is er trouwens wat te zien in cuxhaven. Kan ik misschien al een worst case scenario opstellen om iedereen bezig te houden B)

Weersverwachting is lang genoeg vantevoren bekend, kanaal kost je een dag, dus je kan lekker in het kielerfjord blijven genieten, komt er een gaatje aan, dan ben je in een dag in BB.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 20:43 #570938

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
daar valt inderdaad iets voor te zeggen. :lol:
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 13 nov 2014 21:38 #570955

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 638
Christiaanshaven is prima te doen, heerlijke stad Kopenhagen. Kan me wel voorstellen dat het met hele jonge kinderen minder geschikt is.

Over het Elbe probleem is genoeg geschreven. Behalve dit; Als je Brunsbuttel uit komt, zorg voor een volle tank; als het heel licht weer is door rammen! Ook als het begint te schemeren. Dan ga je in het donker langs Weser monding en daar ligt het welliswaar vol maar als meezit ben je ook nog met licht weer bij Norderney, daar uitslapen en desnoods binnen door naar Delfzijl.(start staande mast route)

Ik lees ook 'we willen tot Götenborg', vaar ook even 20 mijl noordelijker naar Marstrand en omstreken, zo snel kom je daar niet weer. (Of doe een rondje Orust)
Mijn onderschrift is vanwege social distancing afwezig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 14 nov 2014 08:51 #571036

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Ik denk dat wij ons gaan 'beperken ' tot het oostelijke deel onder kopenhagen. Lijkt me met de kids wel leuk om daar rustig de streek te verkennen, leuke plekjes al dan niet voor anker te verkennen edm.

Ik heb al op enkele blogs gelezen dat er in scandinavië vaak met een hekanker wordt gewerkt. wellicht is dat noordelijke in de fjorden of is dit ook gangbaar in het zuidelijke deel van de oostzee. is er ergens een pilot te verkrijgen waar de goede ankerplaatsen in vermeld zijn ( liefst in het Engels want mijn Duits, laat staan Deens is erbarmelijk slecht)
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 14 nov 2014 09:03 #571041

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
padawan schreef :
Ik denk dat wij ons gaan 'beperken ' tot het oostelijke deel onder kopenhagen. Lijkt me met de kids wel leuk om daar rustig de streek te verkennen, leuke plekjes al dan niet voor anker te verkennen edm.

Ik heb al op enkele blogs gelezen dat er in scandinavië vaak met een hekanker wordt gewerkt. wellicht is dat noordelijke in de fjorden of is dit ook gangbaar in het zuidelijke deel van de oostzee. is er ergens een pilot te verkrijgen waar de goede ankerplaatsen in vermeld zijn ( liefst in het Engels want mijn Duits, laat staan Deens is erbarmelijk slecht)

In Dk kun je inderdaad vaak ankeren in mooie baaitjes etc maar weet niet of hier pilots van zijn. Men ankert in Scan alleen met een hekanker als men met de boeg aan land wil komen en kan bijna niet anders dan met een hekanker omdat je boeg het ondiepste steekt. V.wb Zweden weet ik dat er pilots van zijn en zijn dacht af en toe in het engels te verkrijgen maar de taal zegt niet zoveel want er staan duidelijk aanvaarroutes in getekend met coördinaten etc erbij.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 14 nov 2014 09:42 #571052

ovni schreef :
Dan ga je in het donker langs Weser monding en daar ligt het welliswaar vol

Daar ligt een ankergebied tussen de Wesermonding en de Jademonding.
Daar is het inderdaad wel eens een beetje slalom varen vooral omdat je moeilijk van een afstand kunt zien dat veel van die schepen daar voor anker liggen maar er ook (snelle!) schepen langs varen die uit de TSS komen of daar naar toe gaan.
Dan is een AIS ontvanger echt een enorme hulp omdat je daarop in een oogopslag(vooral als de AIS ook op een plotter weergegeven wordt) ziet of die schepen geankerd liggen of , en hoe snel varen.
In het donker zou ik er niet graag tussendoor varen.

Overigens is Cuxhaven best een flinke stad, maar niet bepaald mooi. Dühnen aan de wadkant wat tegen Cuxhaven aan ligt is wel aardig omdat daar meer een badplaats is en er ook een strand is.
Op Google Earth kun je er wel rondkijken a.h.v. de fotos daar.
Heelaas hebben ze in Duitsland geen streetview want Duitsers zijn nog veel banger voor hun privacy als wij.
Ad

Bijlage CUX.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 nov 2014 09:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Misschien eens een keertje denemarken 14 nov 2014 11:57 #571092

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
padawan schreef :
Ik denk dat wij ons gaan 'beperken ' tot het oostelijke deel onder kopenhagen. Lijkt me met de kids wel leuk om daar rustig de streek te verkennen, leuke plekjes al dan niet voor anker te verkennen edm.

Ik heb al op enkele blogs gelezen dat er in scandinavië vaak met een hekanker wordt gewerkt. wellicht is dat noordelijke in de fjorden of is dit ook gangbaar in het zuidelijke deel van de oostzee. is er ergens een pilot te verkrijgen waar de goede ankerplaatsen in vermeld zijn ( liefst in het Engels want mijn Duits, laat staan Deens is erbarmelijk slecht)

Het oostelijk deel onder Kopenhagen is uitgaan van een hekanker zeker niet nodig, je hebt er "gewone" ankerplekken. Lastig kan zijn als de bodem een dikke laag gras heeft, moeilijk om dan voldoende grip te krijgen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl