Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sneller door de Krammersluis

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 12:12 #633728

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Stefanvanvee schreef :
Vorig jaar kreeg ik bij de krammer een flyer met een mail adres voor reacties over het nieuwe systeem. Dat zie ik nu niet meer terug.
Ik vind het maar vervelend die bellenbaan, je moet er vest vlot door om roerdruk te houden en vervolgens hard remmen, zeker als de sluis al redelijk vol is. Ben er in 2014 4 keer doorheen gekomen, steeds lagen er wel jachtjes dwars of was er gekras en gekraak te horen. Hoop gedoe.

Eigenlijk is de Krammersluis te klein voor een bellenbaan. De Volkerak jachtensluis is, zelfs midden in het seizoen slechts zelden volledig gevuld. Bij de Krammersluis liggen de kolken altijd veel voller en hebben de laatsten die de sluis binnenkomen het inderdaad wel lastiger dan hun voorgangers.
Kom je in die situatie, dan kun je er natuurlijk voor kiezen om de volgende schutting af te wachten en dan te zorgen dat je vooraan zit. Wat overigens ook weer de nodige assertiviteit vraagt..
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 12:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 12:22 #633734

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
roberteb schreef :
Deze kunnen beter een doorsteek maken van de Grevelingen naar Volkerak...

Dat is misschien wel een optie. ´s winters de boel verbouwen en het systeem met de dubbele brug overbrengen naar deze doorsteek. Met een enkele brug over die doorsteek heb je de files op de weg over de Grevelingendam weer terug.

Overigens is de vraag of zo´n doorsteek het zonder sluis kan stellen. De sluizen tussen Markermeer en IJsselmeer blijven ook in gebruik. Maar die laatste plassen hebben wel veel grotere oppervlakken, zodat op- en afwaai ook groter zijn dan bij Grevelingenmeer en Volkerak, vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 12:30 #633736

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
lodewijk stegman schreef :
delaat72 schreef :
Maar al met al blijft het verder een onzinnig (te kleine) sluis, snel het Volkerak weer zout maken, zijn we hopelijk ook snel van die klote vliegjes af.

Met het zout maken van het Volkerak verdwijnt alleen de bellenbaan; niet de sluis.

Inderdaad je hebt gelijk :unsure:

Maar het blijft een klote sluis :whistle:
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 13:22 #633758

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
lodewijk stegman schreef :
roberteb schreef :
Deze kunnen beter een doorsteek maken van de Grevelingen naar Volkerak...

Dat is misschien wel een optie. ´s winters de boel verbouwen en het systeem met de dubbele brug overbrengen naar deze doorsteek. Met een enkele brug over die doorsteek heb je de files op de weg over de Grevelingendam weer terug.

Overigens is de vraag of zo´n doorsteek het zonder sluis kan stellen. De sluizen tussen Markermeer en IJsselmeer blijven ook in gebruik. Maar die laatste plassen hebben wel veel grotere oppervlakken, zodat op- en afwaai ook groter zijn dan bij Grevelingenmeer en Volkerak, vermoed ik.

Zoiets als bij Enkhuizen bouwen...

Nu heb ik zelf mijn boten in Oude-Tonge liggen en het is maar een paar dagen per jaar echt chaos... en wat piekuren tijdens het hoogseizoen... andere tijden is het uitgestorven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 22:26 #634087

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb echt geen problemen met de bellenbaan: gewoon gas d'r op en met een knoopje of 3 eroverheen, daarna zoveel snelheid houden als mogelijk om achterliggers de kans te geven hetzelfde te doen.

Maar ik deel wel het gevoel dat de bellenbaan de schuttijden niet verkort. Ik kan het niet hard maken, bij de Krammer is de benodigde tijd heel erg afhankelijk van de waterstand aan Oosterschelde-kant en de richting waarheen je geschut wordt, allemaal factoren die je natuurlijk achteraf weer vergeet als het schutten weer eens een half uur of 3 kwartier duurt, maar mijn gevoel zegt me dat wel of geen bel geen bal uitmaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 25 juni 2018 20:49 #954934

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
Einde bellenbaan jachtensluis dus.....
www.varendoejesamen.nl/kennisc...achtensluis-afgerond
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 25 juni 2018 22:28 #954950

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Jammer, maar helaas. De snelheidswinst ten opzichte van vroeger was op tijden van topdrukte goed zichtbaar, maar de aangehaalde nadelen voor de pleziervaart ook. Als je als laatste de sluis in komt, heb je gewoon geen gelegenheid om met een beetje vaart door de baan te varen en dus ga je alle kanten op (hoop ellende gezien); bij het uitvaren hadden de voorste boten ook nog wel eens stuurproblemen. Je neus ligt dan al in de belletjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 04:46 #954957

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 05:59 #954968

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Delphi32 schreef :
Jammer, maar helaas. De snelheidswinst ten opzichte van vroeger was op tijden van topdrukte goed zichtbaar, maar de aangehaalde nadelen voor de pleziervaart ook. Als je als laatste de sluis in komt, heb je gewoon geen gelegenheid om met een beetje vaart door de baan te varen en dus ga je alle kanten op (hoop ellende gezien); bij het uitvaren hadden de voorste boten ook nog wel eens stuurproblemen. Je neus ligt dan al in de belletjes.

"Instabiliteit" noemen ze het. Het voor mij aanleiding geweest om naar rws te bellen. Aanleggen was niet te doen. Ik, niet alleen ik, werd van links naar rechts door de kolk gesmeten. Geen idee hoe ik in die heksenketel zonder schade aan de kant moest komen.

Dus ik ben blij dat deze ellende over is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 06:00 #954969

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
RWS is nog steeds enthousiast lees ik, echter voor de jachtensluis te kostbaar om hand te haven. Voor de beroepsvaart ligt dat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 06:21 #954971

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
delaat72 schreef :
Einde bellenbaan jachtensluis dus.....
www.varendoejesamen.nl/kennisc...achtensluis-afgerond

Vreemd dat in het artikel gesproken wordt over "duwvaartsluizen". Er vaart namelijk maar betrekkelijk weinig duwvaart door die sluizen. Het merendeel zijn tankers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 06:30 #954973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Joop66 schreef :
"Instabiliteit" noemen ze het. Het voor mij aanleiding geweest om naar rws te bellen. Aanleggen was niet te doen. Ik, niet alleen ik, werd van links naar rechts door de kolk gesmeten. Geen idee hoe ik in die heksenketel zonder schade aan de kant moest komen.

Dus ik ben blij dat deze ellende over is.

Het was eigenlijk aleen een probleem als je als een van de laatsten de kolk in ging en als gevolg daarvan met te weinig snelheid de bellenbaan moest passeren. Dat is bovendien een situatie die je kunt zien aankomen. Kun je ook een schutting overslaan.

Maar goed. Met de eindconlusie kan ik het wel eens zijn. Meer nadelen dan voordelen.
Ik heb de noodzaak van de zout-zoet scheiding nooit goed begrepen. Waarom dat bij de Krammersluizen wel nodig is en bij veel andere sluizen die van zoet naar zout werken niet, bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 06:57 #954976

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Dat komt door de boerenlobby, die zijn als de dood voor zout. Voor de waterkwaliteit is een beetje zout een zegen,ook goed tegen blauwalg,en veel beter voor de bio diversietijd.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 06:59 #954978

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
Wat ik me altijd afvraag, zou er nu daadwerkelijk zoveel zout bij zoet komen als er geen scheiding meer plaats vind.
Ik neem aan dat het niet erg is als er zoet bij zout komt, dat spoelt wel weer weg met de getijden.
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 07:18 #954982

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Bij deze sluis is er enerzijds een zoutbezwaar (zo heet dat), dus zout water dat het zoete Volkerak binnendringt. Dat speelt hier meer dan bijvoorbeeld bij de Goereesesluis omdat het Volkerak relatief weinig aanvoer kent van zoet water. Het zoute water spoelt bij eb niet zo gemakkelijk weer naar buiten. Het volume aan zout water is door de grote omvang van dit sluiscomplex en de drukke vaarweg waar het in ligt ook groot. Het zoute water dringt in het omliggende land onder de grond binnen en vormt een zoute waterlaag onder het zoete grondwater. Dat maakt waterwinning lastiger en kan op termijn voor verzilting van het omliggende land zorgen. In het hele westen van Nederland bestaat er een delicate balans tussen zoet water dat aangevoerd wordt door de rivieren en zout water dat vanuit zee probeert binnen te dringen. Waterbouwkundigen, ecologen en geotechnici proberen deze balans in stand te houden en verzilting tegen te gaan.

Anderzijds is er hier ook een bezwaar van zoet water dat de Oosterschelde binnenstroomt. Het unieke zoutwatermilieu zou er (lokaal) onder lijden als er grote bakken met zoet water bij eb binnenstromen. De mosselculturen vlak om de hoek bij de jachtsluizen zouden dan bijvoorbeeld niet mogelijk zijn. Een klein beetje zout water naar binnen is niet er en spoelt weer weg, een klein beetje zoet naar buiten is ook niet erg en verdunt snel. Het zoet/zout scheidingssysteem is er voor om de volumes die wel uitstromen te beperken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 07:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 07:42 #954998

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
Ik bedoelde eigenlijk ook allen het zoet/ zout van de jachtsluizen.
De beroepssluis is inderdaad een serieuze bak water.
Hoe vaak zou de jachtsluis open en dicht gaan buiten het seizoen??
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 07:48 #955000

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Vanaf juni gaat men de bellenbaan verwijderen en schrijft men doodleuk dat het voor de jachten geen probleem oplevert want de andere sluis is gewoon beschikbaar....
Een sluis geeft in weekend en drukke vakantiedagen wel degelijk een probleem....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 07:55 #955001

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
Waarom zetten ze die dingen dan niet gewoon uit, ligt verder toch niet in de weg lijkt me.
Ik ga het komend weekend wel zien....
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 09:05 #955026

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Of de bellenbaan blijven gebruiken, allee met wat mínder boten de in de sluis.
Ik vermoed dat de dan gereduceerde capaciteit ruimschoots wordt goedgemaakt door de veel snellere schutting.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 09:33 #955039

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
PvO schreef :
Of de bellenbaan blijven gebruiken, allee met wat mínder boten de in de sluis.
Ik vermoed dat de dan gereduceerde capaciteit ruimschoots wordt goedgemaakt door de veel snellere schutting.

100% mee eens, is ook mijn gedachte...

De piekdrukte is maar twee maanden en dan nog van 10:00 - 18:00.. verminder capaciteit in de kolk (- 20 meter) en beide sluis bellenbaan, en totale capaciteit is veel groter..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 09:34 #955042

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
PvO schreef :
Of de bellenbaan blijven gebruiken, allee met wat mínder boten de in de sluis.
Ik vermoed dat de dan gereduceerde capaciteit ruimschoots wordt goedgemaakt door de veel snellere schutting.

Hoop ik wel dat die "bullebak van daarboven" vervangen wordt voor een "liever" exemplaar.
Man o man wat kan die sluizen wipper soms tekeer gaan zeg.
Ik krijg vaak het gevoel dat de krammersluis meer een "straf" sluis is, als je ongehoorzaam bent moet je voor straf een week op de krammer.
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 26 juni 2018 23:16 #955234

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De nieuwe juffrouw is al een stuk beter, maar eigenlijk net zo streng. Valt alleen wat minder op :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl