YELLOW BOAT schreef :
En waarom is dat nou onzin?
Niet rond HW over een wantij varen wordt je bij elke cursus geleerd en staat in diverse boeken.
Ik heb het ook niet zo zeer over de vaargeul zelf hoewel de diepte daar ook nogal kan afwijken van wat op je kaart staat.
Ik heb het ook niet over geulen waar ook bij laag water al (bijna) genoeg water staat maar over geulen die (bijna) droogvallen.
Ook als je maar 1,45 meter steekt en het is er 2,5 meter diep kun je door een stuurfout , uit het roer lopen of uitval van de motor snel buiten de geul komen en aan de grond lopen. Gebeurt dat rond HW maar vooral vlak na HW dan heb je toch echt een probleem.
Dit is typisch de manier waarop een kielbootzeiler, die niet comfortabel of veilig kan droogvallen, tegen deze materie aankijkt.
Zoals als Hans Fix uitlegt, is ideale manier om wantijen te passeren helemaal afhankelijk van ervaring en van de situatie. Je kan best rond HW over een wantij gaan met een kielboot als je voldoende grondspeling hebt. Als er bij HW 1.80 m. water op het wantij staat en je heb zelf 1.20 m. diepgang, is er helemaal niks aan de hand. Als je, terwijl je het wantij nadert (de plek is min of meer uit te dokteren op de kaart) het oog op de dieptemeter houdt, kun je in de laatste halve mijl voor het wantij het risico aardig inschatten.
Wat ook wel aardig is om in de overwegingen mee te nemen, is dat de bodem in de buurt van het wantij tamelijk vlak is. Door het gegeven dat het op een wantij nooit hard stroomt, zal er in een bepaalde zone voor en na het wantij nauwelijks sprake zijn van een geul. Pas op enige afstand van het wantij wordt de geul weer wat scherper bepaald.
Zelfs vast komen te zitten rond HW hoeft geen ramp te zijn. In het eerste half uur voor en na HW verandert het peil maar heel langzaam en is er vaak nog wel tijd om los te komen en dieper water te bereiken. Vastlopen bij halftij en afgaand water is heel wat vervelender. Als je voor het wantij al vastloopt en je komt los rond HW, dan moet je dus terug, voor alle duidelijkheid..
Maar ik geef toe: toen ik zelf nog met een kielboot voer en voor de eerste keer een wantij passeerde, zorgde ik ervoor dat ik er ruimschoots voor HW overheen was. Ik had toen (de route was Terschelling - Ameland) na het passeren van het zeegat zelfs nog even stroom mee naar Nes (en in het stuk van het wantij naar het zeegat stroom tegen).
Het was trouwens om meer redenen een gedenkwaardige dag. 29 juli 1989. Wie het boekje 'Wadverhalen' van Hans Vandersmissen heeft, moet het verhaal 'Gravida in de grondzeeën' er nog maar eens op nalezen..
--
stegman