Koen1 schreef :
Wij hebben vorige week met goed resultaat bijna alle kanalen bevaren van noord naar zuid.wij steken 1,8 m. Alle kanalen waar staat 1,8 m diep zijn minimaal2 meter diep. Bij alle sluisjes zit een betonnen drempel en die zit op 2 meter diepte.Soms sleepten we wel met de kiel door de blubber, maar overal zijn we met eigen kracht doorheen gekomen. Ook hebben we heel veel baat gehad bij de e-pilot van Tim en Eveline,(bericht tricolor 5-12-2016 )Zie ook
www.deheavymetal.nl.
Na 12 jaar Middelandse zee willen wij onze zeilboot(Dehler 36CWS) van Martigues (Bij Marseille) naar Nederland terug varen. De diepgang is 1,8+ meter. De route Marnekanaal (Campagne et Bourgogne) naar het noorden lijkt mij de diepste route. De VNF geeft 2,2 meter diepte voor een rechthoekige bak, maar dat is in het midden van het kanaal. De kiel van een zeilboot staat in midden dus nog een 1/2 boot voordeel. Die 2,2 meter moet je relativeren heb ik begrepen vanwege het dichtslibben van de vaarwegen.
Mijn mast steekt achter 4 meter uit en dat kan mijn aanleggen op de middenbolder problemen geven. Dus extra voorzichtig zijn.
Daarna heb ik twee mogelijkheden;
1) naar het noorden via cl de la Meuse, Namen, Maas, Maastricht (Overal staat 2,2 meter aangegeven)enz
2) NW route via Cl du Nord, Lille Belgie, Antwerpen
Ik moet naar de Grevelingen dus de westroute is korter, maar via de Maas is wel om , maar een aardige tocht.
Ondanks alle problemen wil ik de uitdaging toch aan, het lijkt mij een prachtige route en bij drempel problemen leg ik de boot via mijn bemanning schuin, dat is c.a 10cm minder. Dat is het voordeel van een zeilboot met lage aanvangsstabiliteit en af en toe blubber is ook geen probleem omdat het toch allemaal langzaam gaat.
Ik zoek eigenlijk iemand die met een soortgelijk schip ervaring heeft.