Lagendijk schreef :
Jongens,
Ik heb me eerder ook wel eens met dit draadje bemoeid, en ook via DM Stegman gecommuniceerd. Zelf werk ik bij de provincie en coordineer daar onder andere de groene handhaving. Natuurbeschermingswet dus.
Ik ben niet van plan op het forum al te veel werk en prive door elkaar te gaan halen. Ik laat het er dus bij dat het vooral te doen is over het bewust betreden en verstoren van gesloten gebieden. Gesloten gebieden herken je vanaf de wal door bordjes (net dit najaar geheel vernieuwd langs de hele Oosterschelde). Vanaf het water zie je die bordjes niet en kijk je dus op de Hydrografische kaarten. Dat die niet helemaal helder zijn te interpreteren is ook duidelijk gezien jullie reacties. Ik zal zelf ook eens de 1800 kaarten erbij pakken, al moet ik eerlijk zeggen dat ik, omdat het mijn thuiswater is, meestal op verouderde kaarten vaar.
Gebruik dus gewoon je gezonde verstand. Laat geen honden uit, loop en vaar niet op zeehonden af en laat vogels lopen waar ze lopen. Als je van schelpdieren houdt beperk je je tot een paar kilo en raap je die natuurlijk niet vanaf een perceel van een visser.
Wij hebben eigenlijk nog nooit zeilers gezien die regels overtreden. Meestal zijn het motorbootjes die met BBQ en radio's naar een plaat varen om daar de hele avond te zitten. Maar ook dat valt weer in het niet bij andere zaken die niets met watersport te maken hebben.
Geniet dus van het varen op die mooie Oosterschelde (en vergeet ook de Westerschelde niet!) en laat verder alles gewoon zoals het hoort te zijn, zodat ook een ander er nog van kan genieten.
Ik sluit me in grote lijnen bij dit verhaal aan.
Ik heb inderdaad contact gehad met zowel de Provincie als de Rijksoverheid, maar veel leverde dit niet op. De Provincie stelt zich formeel nog steeds op het standpunt dat de groen omkaderde gebieden inderdaad niet betreden mogen worden. Bij de Rijksoverheid lijkt men van niks te weten. Aanvankelijk heb ik de vraag neergelegd bij het ministerie waar natuurbeheer onder valt en waarvan ik de exacte naam heb even niet paraat heb. Die schoven hem bliksemsnel door naar Postbus 51 en postbus 51 weet desgevraagd niet eens wie verantwoordelijk is voor de inhoud van de hydrografische kaarten, waar sinds 2009, of misschien zelfs eerder, luid en duidelijk op staat dat, kort samengevat, de op de kaart aangegeven natuurgebieden in principe mogen worden betreden, mits daarbij geen verstoring plaatsvindt. Bij ´Den Haag´ kom ik dus gewoon niet door.
Wat ik vorig jaar heb geconstateerd is dat er door de politie te water in ieder geval NIET handhavend wordt opgetreden.
Ik heb het er dus maar bij gelaten.
Mijn enige angst is dat ik slapende honden heb wakkergemaakt en dat de desbetreffende clausule volgend jaar van de 1805 blijkt te zijn verdwenen. Dat is ook de voornaamste reden dat ik er verder ook hier niet meer op terug ben gekomen.
Nu heb ik al eerder gezegd dat de droogvalpraktijk in Zeeland helemaal niks voorstelt. Op de plekken waar ik tot nu heb gestaan was ik altijd de enige. Veel reden voor de overheden om zich over grootschalige verstoring zorgen te maken is er dus niet.
Ik ga er dan ook vanuit dat er een soort gedoogbeleid geldt, waarbij een enkel schip, waarvan de bemanning zich koest houdt, geen probleem is.
Belangrijk daarbij is ook dat er naast groen omkaderde gebieden ook blauw omkaderde zijn, de mosselpercelen. Daar moet je dus absoluut niet gaan staan, al was het alleen maar omdat de vissers zelf die percelen met hand en tand verdedigen. In de praktijk is het trouwens voor droogvallen ook nauwelijk aantrekkelijk, omdat ze vaak maar gedeeltelijk droogvallen. Maar ook niet ankeren dus, op die plekken.
Tot zover, wat mij betreft.
--
stegman