Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: met bbm het IJsselmeer op

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 14:57 #201101

dcourbois schreef :
dan beschouw mijn reactie maar als niet verzonden.

nee ik vind dat ad een beetje kort door de bocht gaat, mijn boot was 10 meter waterlijn en woog 16 ton. ik ben in venezuela een baai uit gevaren naar open water omdat er een zee zware tropische storm onverwacht op stak, ik hoorde later van 50 knopen maar ik had geen windmeter alleen maar een natte vinger. motor had max 3o pk. ben er uit gekomen met gemiddeld 2 knopen. dus pak de zak jappanner en reken even na.
dit is dus een praktijk geval.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:01 #201102

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je niet te hoge eisen stelt aan het varen op de motor zal ook 8 pk voldoende zijn voor een 2 tons boot. 3 tonners worden ook vaak uitgerust met een 10 of 11 pk en dat gaat ook. Nu is er wel een verschilletje of je een dieseltje hebt of een BBM maar dat is niet onoverkomelijk.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 13 juni 2011 15:02 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:07 #201106

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
ik vind het ook kolder om gelijk te zeggen dat je veel meer nodig heb.

Kom op waar praten we over?

Ik heb laatst een 9 pk moter ( inboord diesel ) in een comet 910 geplaatst.
De beste man vond dat genoeg en vaart ook gewoon over het ijsselmeer.
Wat weegt zo'n comet? 2000 kg? absoluut niet minder.

Met die 8 pk van mij vaar ik minder dan half gas al 6,5 knoop. Rompsnelheid dus.

Waarom word er dan gezegd bij de IF het is te weinig?
3knopen snelheid halen met wind 7 ofzo is toch netjes?

Denk ook aan je gewicht, brandstof verbruik?

Ik ken iemand die met een 725 nooit een motor heeft gehad en daar mee 30 jaar heeft rondgezeild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:15 #201109

Proost schreef :
Als je niet te hoge eisen stelt aan het varen op de motor zal ook 8 pk voldoende zijn voor een 2 tons boot. 3 tonners worden ook vaak uitgerust met een 10 of 11 pk en dat gaat ook. Nu is er wel een verschilletje of je een dieseltje hebt of een BBM maar dat is niet onoverkomelijk.

Precies! Mijn leisure 27 (3 ton) had oorspronkelijk maar een 7,5 PK MD5A! Maar daarmee haalde ik op vlak water maar 5,3-5,4 knoop ( rompsnelheid 6,3 knoop!).
Nu heb ik een 11 PK en die haalt nu bij 85 % rpm 5,9 knoop.
Vroeger had ik een Leisure 23 van dik 2 ton en die haalde met eveneens een MD5A net de rompsnelheid maar met wind en golven tegen zakte dat al snel terug naar <3 knopen.

En dat van die 16 ton met 30 pk klopt ook wel. De benodigde pk's veranderen met de snelheid tot ruim het kwadraat!

Maar wil je de rompsnelheid halen en ook bij wind en golven tegen niet al te ver terugzakken dan is 5 PK per ton echt wel aan te bevelen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:19 #201110

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Vier jaar gevaren (ook op het ijsselmeer) met een jeanneau van net geen 2000 kg. Met een 9 pk inboard diesel. Nog nimmer het gevoel gehad dat ik te kort had. Zou wel de hoek van je motor optimaal af (laten) stellen. En met if kun je heerlijk zeil houden ook als het harder waait dus die bromtol kan lekker uit. ;)
Veel plezier en welkom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:23 #201112

YELLOW BOAT schreef :
Proost schreef :
Als je niet te hoge eisen stelt aan het varen op de motor zal ook 8 pk voldoende zijn voor een 2 tons boot. 3 tonners worden ook vaak uitgerust met een 10 of 11 pk en dat gaat ook. Nu is er wel een verschilletje of je een dieseltje hebt of een BBM maar dat is niet onoverkomelijk.

Precies! Mijn leisure 27 (3 ton) had oorspronkelijk maar een 7,5 PK MD5A! Maar daarmee haalde ik op vlak water maar 5,3-5,4 knoop ( rompsnelheid 6,3 knoop!).
Nu heb ik een 11 PK en die haalt nu bij 85 % rpm 5,9 knoop.
Vroeger had ik een Leisure 23 van dik 2 ton en die haalde met eveneens een MD5A net de rompsnelheid maar met wind en golven tegen zakte dat al snel terug naar <3 knopen.

En dat van die 16 ton met 30 pk klopt ook wel. De benodigde pk's veranderen met de snelheid tot ruim het kwadraat!

Maar wil je de rompsnelheid halen en ook bij wind en golven tegen niet al te ver terugzakken dan is 5 PK per ton echt wel aan te bevelen.

Ad

wie heeft er nu haast, ad, dat gel.l over rompsnelheid, kost alleen maar veel geld. maar ieder zijn eigen lol.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:24 #201113

Ik hoef alleen maar de haven in en uit. Dat hoeft niet hard te gaan, als het eerst maar gaat. Voor de rest mag die storende bromtol inderdaad uit.
Zo kunnen we nu toch al het varen op het IJsselmeer ervaren, zonder dat we meteen met spoed een andere boot hoeven te kopen.
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:25 #201114

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Tot 5 t/pk wordt overal gehanteerd voor zwaardere stalen boten, zowel zeil- als motorboot. Voor gestroomlijnde lichtere schepen was dit altijd 3,5 t/pk.

Met een 10 pk trok Proost (geladen, +/- 3,5 t) diep in het water na het behalen van de rompsnelheid en zakte de snelheid ook terug met wind direct op kop. Nu met een 16 pk is het niet veel anders. De pk's heb je onder gewone omstandigheden niet nodig. Het blijkt dat de boot onder normale omstandigheden op 3/4 van de rompsnelheid nog geen 6 pk nodig heeft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:26 #201115

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
GeorgeII schreef :
Ik hoef alleen maar de haven in en uit. Dat hoeft niet hard te gaan, als het eerst maar gaat. Voor de rest mag die storende bromtol inderdaad uit.
Zo kunnen we nu toch al het varen op het IJsselmeer ervaren, zonder dat we meteen met spoed een andere boot hoeven te kopen.

Kortom georgell, het kan met een 8 pk!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:49 #201121

Ik denk dat we het gewoon maar proberen. Niet gelijk met 6Bft de haven uit willen racen :whistle:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 15:53 #201122

GeorgeII schreef :
Ik denk dat we het gewoon maar proberen. Niet gelijk met 6Bft de haven uit willen racen :whistle:

roeiriemen meenemen???? :evil:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 16:02 #201124

Zwemvliezen? :woohoo:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 16:20 #201130

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
8 pk is zat, vaar zelf met 10 pk yanmar inboard op een 29 voeter van 3200 kg op het ijsselmeer. Haal makkelijk de rompsnelheid met zware tegenwind in de geul op gouwzee of op het wad iets vertraging maar nog dik 5 knopen. Een keer met bf 9 was het zwaar en Max 2 knopen te halen maar dat was voor de rest om me heen idem. Enkel voor manouvreren en dan de directe reactie op een stoot gas zou ik iets meer willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 16:36 #201136

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mocht je de 8pk in de praktijk iets te krap vinden: er bestaat ook nog zoiets als een werkschroef.

Mijn boot voldoet precies aan de 5 pk/1000 kg regel: hij heeft 5 pk en weegt 5 pk. Op vlak water voldoende voor 11 km/uur, oftewel de rompsnelheid (iets meer zelfs, licht en snel bootje..)
Op de Randmeren met windkracht 6-7 tegen, en lagerwal (golven in de lengte, hoogte ca 80 cm): geen probleem. Boot houdt iets in maar vaart nog steeds "vlot".
Op het IJmeer/Markermeer met windkracht 4-5, lagerwal (NO wind), golven hoger dan 1 meter: ik (95 kg) moest achterin de kuip blijven zitten om de schroef in het water te houden, maar de boot had nog steeds een redelijke snelheid en bleef aardig in de buurt bij 30+ voeters met dieselmotor.

Respect voor dat stokoude tweetaktje..

Waar je je wel in zult vergissen is het feit dat je ongemerkt toch grotere afstanden af gaat leggen, vanwege de hogere golfslag meer gas zult geven en zo veel meer benzine consumeert. Neem dus genoeg reserve mee (vraag maar aan Sigdock waarom ;) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 16:40 #201141

Wel een werkschroef monteren bij zo'n zware boot. Dat scheelt enorm in stuwkracht.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 16:53 #201145

Een werkschroef monteren is wel een goede tip, maar eerst nog geen optie omdat de boot al te koop ligt. Desalniettemin willen we toch wel deze zomer het IJsselmeer op. Dus het is zaak voor ons het weer en de golfslag in acht te houden. Echt ver uitvaren doen we toch nog niet, daar we nog aan huis gebonden zijn.
Inderdaad wel genoeg benzine mee, en anders het oproepkanaal van de reddingsdiensten bij de hand houden :laugh: (sorry Sigdock, ik had je prachtige bijdrage ook al gelezen ;) )
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 18:12 #201159

Ohhhhhhhh!!! Eerst nog even van Den Helder naar Den Oever over de: WADDENZEE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 18:18 #201161

de grebbe schreef :
Ohhhhhhhh!!! Eerst nog even van Den Helder naar Den Oever over de: WADDENZEE

Nee, de plannen zijn inmiddels veranderd. We zijn van zins de mast te laten zakken en naar Medemblik te varen. Dus niet ook nog eens spannende dingen met een Waddenzee enzo doen :whistle:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 18:25 #201162

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1823
sietse-ten schreef :
GeorgeII schreef :
Ik denk dat we het gewoon maar proberen. Niet gelijk met 6Bft de haven uit willen racen :whistle:

roeiriemen meenemen???? :evil:

Hi,

Jaren geleden voer een kennis bij de studentenzeilvereniging Euros. Die gingen in de zomervakantie naar het kanaal (tussen Engeland en Frankrijk dus) zonder motor aan hun 6m Draijertje.
De oplossing? Zeilen en wrikken (wie kan het nog) en dat ging best.

Persoonlijk heb ik een paar jaar geleden vanwege motorpech een Malta (3,5PK) achter de Jaguar (1500kg) moeten hangen. We hadden het onnozele besluit genomen om toch nog even naar het markermeer te willen en moesten met een zuidelijke wind 3à4 bft bij Enkhuizen de sluis uit.
Ik was heel blij toen we na heel veel gehobbel eindelijk ver genoeg vrij waren van de strekdammen om te gaan zeilen, maar het ging. Daarna was alles eenvoudig.
De motor is overigens niet één keer boven water uitgekomen.

Met de nieuwe 8PK viertakt is varen op de motor een peuleschil. Ik vind het manouvreren alleen wat een gedoe, maar dat komt omdat hij aan de spiegel hangt. Met de motor in de bun is dat anders (beter?).

Gr, Arent

PS, @de grebbe: vanaf het Amstelmeer hoef je niet per sé over zee naar het Ijsselmeer...
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 13 juni 2011 18:27 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 18:59 #201173

Nee, maar ik ging uit van een staande mast, en dan is de enige andere optie over Amsterdam. Trouwens, Den Helder-Den Oever met het vloedje mee, eitje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 19:08 #201175

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
5 pk 2takt achter de Jouet Sheriff van 6 meter, nooit een probleem geweest, ook niet met stroom en 5bft tegen op het wad, duurde wat langer maar we kwamen er wel mooi doorheen.

Nu een Jeanneau Fantasia ( 27 voet ) geen idee wat het ding weegt, maar heeft maar een 9 PK dieseltje ( yanmar 1gm10 ) niet de vlotste van het stel. Alhoewel ik er gisteren op het ijsselmeer achterkwam dat ik nog nooit meer dan halfgas had gevaren.

Kortom, zoals hierboven reeds gezegt, een IF met een 8 PK is geen enkel probleem, en IMHO voldoende om in elk weertype veilig over het ijsselmeer te kunnen.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 19:08 #201176

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
YELLOW BOAT schreef :
Een 8 pk buitenboordmoter van 8 pk is inderdaad niet erg veel voor een IF.
Die weegt leeg al meer dan 2 ton dus met uitrusting en beanning al gauw 2,5 ton .
Dan is voor ruim water zo'n 11 pk toch wel noodzakelijk.
Maar een scheefstaande motor doet er natuurlijk ook geen goed aan. Ik kan me haast niet voorstellen dat at niet op te lossen is.
Misschien weten ze bij de Marieholm vereniging raad? www.marieholmvereniging.nl/

Ad
8 pk is meer dan genoeg, ik ben er haast jaloers op met m'n 6,5 pk in m'n Friendship 26 van 2 ton, maar ik ben overal gekomen. Het zeiltje kan er altijd nog bij.En vroeger in de tijd van houten schepen en ijzeren mannen hadden we een 4pk seagull achter een Scandinavische Folksboot om van Terschelling over het wad en het Ijsselmeer te komen.
Conclusie:nogmaals 8 pk achter IF is meer dan genoeg!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 juni 2011 19:16 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 13 juni 2011 19:50 #201185

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Met een bbm (op elke boot) is het niet onverstandig om een klein checklistje op de motor te plakken. Zelf heb ik een check-word, waarmee je ook in een stress situatie (stroming harder dan verwacht bijv.) de bbm in ongeveer 15 sec. veilig lopend gestart krijgt. Dit is om te voorkomen dat je de motor aan de praat krijgt, maar na bijv. 30 seconden afslaat. Per motor is de routine anders, maar ik geef ons voorbeeld; S-BOCHT.
- Startonderbreker
- Benzinekraan (-UIT -Interne tank -Externe tank)
- Ontluchtingsknop
- Choke
- Handle (starttoerental, neutraal)
- Trekken maar!
Verder je verstand gebruiken voor je uitvaart. Benzine controleren is 1 ding, maar controleer je ook regelmatig het startkoord (reserve voor het grijpen?) Probeer of je op een ontspannen manier mindgames kunt doen als; als de motor het NU laat afweten dan doe ik zus of zo. Oefen dat gewoon een keer; ankeren of voor top en takel lopen, evt. met een puts erachter om de snelheid in te perken (onze boot stuurt in deze situatie niet!). Dan ben jij niet degene die bij 5 of 6 bft op de dijk klapt opdat z´n bbm het niet (goed) deed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 14 juni 2011 04:29 #201198

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een goed onderhouden bbm is in principe net zo betrouwbaar als en goed onderhouden diesel, zeker als ie eenmaal loopt. Zolang je zorgt dat je zeilen klaar liggen om te hijsen, en dat er een fatsoenlijk anker klaar ligt, kun je bij motorproblemen bijna altijd voorkomen dat de boel uit de hand loopt. En op het IJsselmeer is er volk genoeg voor een sleepje, zeker als je boot niet al te groot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: met bbm het IJsselmeer op 14 juni 2011 13:59 #201294

Allereert, wat een gedoe altijd over die PK's! 8 pk gaat prima, vriend van me heeft een marieholm met 6 en vaart op ijsselmeer. Je kuip loopt alleen vol via je bun als je schuin gaat.
Als het te hard waait dan moet je zeilen. En als je niet naar buiten kan of durft moet je binnen blijven en dat hangt niet af van je motor. Met 4 pk op 1,5 ton kom ik op zee, waddenzee en ijsselmeer. Idd bij Ijmuiden de sluis uit met dikke 5 op de kop schiet niet op, maar gelukkig staat er doek op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl